Tvärvändningar

Företag som vänder på en femöring är spännande. Det spelar ingen roll om vändningen är självvald eller påtvingad – att följa bolag som bryter branschlogik är nyttigt. Precis före jul kom det exempel jag njuter mest av för tillfället: Nintendo Wii.

Tänk er in i Nintendos situation för några år sedan. De satt i en rävsax som det minsta av tre dominerande företag på en alltmer överhettad spelmarknad. Mot sig hade de jättar som Sony och Microsoft som båda byggde sina kommande produktgenerationer på framkantsteknik som nästan inte går att uppbringa ens idag. Motståndarna var multiprocessormonster som skulle springa cirklar runt vad Nintendo än levererade.

Vi vet vad de gjorde – och inte gjorde. De tog inte upp striden på ett område där de inte skulle kunna vinna. I stället tänkte de om och tänkte nytt.

Resultatet blev Wii som medvetet tar stryk i vilken teraflopsmätning som helst för att i stället göra spelupplevelsen mer fysisk med rörelsesensorer i de olika handkontrollerna. Mina två döttrar, fyra och sju år gamla, är inga spelfantaster men båda spöar mig ärligt med denna nya spelmaskin. För första gången hittills kan vi mötas på lika villkor utan att åratals spelmissbruk belönas.

Resultatet från marknaden utanför mitt vardagsrum har också börjat komma in: spelkonsolen är nästan hopplös att få tag i. Trots att den lanserades bara några veckor före jul, har den i t.ex. Japan sålt flera gånger bättre än någon av de andra maskinerna trots att dessa varit tillgängliga längre.

Så viktigt det är att stanna upp; tänka om, nytt och rätt. Så viktigt det är att inte bara gå vidare och göra det stora större, snabba snabbare eller värsta värre.

Den balanserande motvikten mot att ta nästa steg i en tekniskt kapplöpning stavas i min värld kundnytta. Det finns prestanda som är tillräckligt bra, då det i stället är nya regler som gäller, andra mål och meningar. Kruxet är att detta lilla ord tillräckligt kräver av oss att vi känner och förstår våra användare, och att vi vågar låta bli att tävla med andra på deras planhalva. Att vi kort och gott skriver om spelets regler.

Därför är Wii är bra läxa för oss alla – och en bra påminnelse att skapa tid att ifrågasätta och tänka på tvären.
blog comments powered by Disqus