System, logistik och ännu en ny tid

Hysterin som avslutade förra århundradet var delvis mitt fel. Som en av många konsulter och konceptmakare i Internetsvängen får jag ta mitt ansvar för den gigantiska såpbubbla av drömmar och dunster som slutligen brast när verkligheten hann ikapp fantasin.

Fem års krank och blek eftertanke borde förmodligen ha gjort mig ödmjuk och försiktig, men märkligt nog har åren snarare förstärkt min känsla av att vi var någonting viktigt på spåren – även om vi inte nådde ända fram.

På den tiden byggde vi lösningar för livsmedelsbranschen. Butiker med självaktning sålde matvaror via Internet för hemleverans till dörren. Många handelsmän använde sin befintliga butik som lager och lät butikspersonal plocka mat till internetkunder i stället för att ta hand om butikskunder. Med obefintlig skalbarhet och uppenbara konflikter mellan olika kundgruppers intressen var konceptet dömt på förhand.

Det fanns dock en del som gjorde rätt – på papperet. De byggde skräddarsydda plocklager hand i hand med system som klarade både kundernas och logistikernas behov: kylvaror packades för sig och transporterades i obrutna kylkedjor, tunga varor placerades i botten och plockpersonal behöva bara ta sig runt lagret en gång.

Kruxet för oss som levererade systemet var att ge kunderna en relevant bild av vad de egentligen köpte. Många varor innebar inget problem – mjölk, makaroner eller mjöl har en begränsad mängd variationer – men frukt och grönsaker var värre.

Problemen uppstod just i samband med att handla via ombud, att någon annan skulle agera ställföreträdande ögon och smakråd. Ville kunden ha tre stora eller tio små äpplen på ett kilo? Ville kunden ha hårda eller mjuka avokador? Ville kunden ha gröngula eller gulbruna bananer?

Ja, ni förstår dilemmat. Fräschören gick aldrig att tumma på – kundernas eventuella besvikels låg i stället på ett mjukare plan som inga system i världen kan råda bot på; att inte kunna klämma och kolla på maten i förväg och därmed styra sina förväntningar.

Idag är branschen död – även de skräddarsydda lösningarna har monterats ner. Orsaken var den mest grundläggande av alla: kunderna räckte inte till, trots förstklassig logistik och system som gjorde sitt bästa att ge kunderna en relevant förståelse för vad de skulle få levererat till ytterdörren.

När nu Internet slutligen får ett genombrott som kommersiell plattform är det med produkter som antingen inte är känsliga för kunders förväntningar (dvs traditionell postorderförsäljning) eller produkter som levereras digitalt.

Här kommer Internet till sin rätta, som en fulländad legering mellan skyltfönster, distributionskanal och kundtjänst. Internets förmåga att byta skepnad och i samma ögonblick vara både marknadsplats, system och logistiklösning saknar motstycke. Häri finns förändringsstyrkan som på sikt kommer att stöpa om samhället, ekonomien våra liv – med andra ord det vi trodde att vi gjorde för fem år sedan.

Den här gången tycks det vara på riktigt.

Vill du läsa på din iPad?

Längre texter är inte lika kul att läsa på webben men lämpar sig alldeles utmärkt för surf- eller läsplattor. Böckerna nedan ligger på iTunes Bookstore och går att läsa på en iPad, iPhone eller iPod touch.

Läs och ha kul – jag hade kul när jag skrev dem!

mvh

/Jonas