Till min tjänst
20 04 07 22:14 Kategorier: Inköp & Logistik
Jag har en bekant som bara umgås med människor han har nytta av. Alla finns för hans skull; själv behöver han inte bidra. Så fort han träffar nya personer deklarerar han raskt sin syn – för honom är världen och dess invånare en tjänst som väntar på att inkasseras.
För mig tycks detta vara en trend som accelererat på senare år: världen som service- och tjänsteleverantör till varje enskild individ. Öppen alltid. Tillgänglig överallt. På kommando.
Tecknen är många. Ta bara handeln där butiker har öppet allt längre. Franchisetagare i 7-11 är exempelvis kontraktsbundna att hålla öppet sina timmar även om butiksläget är hopplöst öde under vissa av dygnets timmar.
Samtidigt ökar kraven på att även nischade och hårt reglerade produkter görs tillgängliga i de butiker som har öppet överallt och alltid – posten, apoteket, systembolaget.
På Internet är de tjänstebaserade affärsmodellena särskilt många, där så kallade Service Providers (ungefär tjänsteleverantörer) tillhandahåller allt möjligt över de globala nätverken. Ett exempel är ASPer – application service providers – som erbjuder företag att hyra programvaror som tjänster över Internet.
Det har länge varit en bransch med fantastiska planer och framtidsvisioner men klen förmåga att leverera. De senaste årens tillväxt och högkonjunktur som följde direkt på en hård IT-krasch har emellertid fått företag att försöka klara tillväxten utan att dra på sig mer kostnader än nödvändigt. Ett resultat har blivit att fler är mottagliga för hyrprogram över Internet.
Det kanske intressantaste exemplet är att följa David-och-Goliat-kampen mellan nykomlingen Google och kolossen Microsoft.
Google grundades så sent som september 1998. Sedan dess har företaget utvecklats till en ledande expert på en helt ny affärsmodell: ge bort bra programfunktioner online, tjäna pengar på reklam.
Det tankesättet har gjort att Google idag – kostnadsfritt – bland annat erbjuder mer eller mindre kvalificerade program för webbanalys, bildvisning, epost, ordbehandling, tidsplanering och kalkylering. Senast ut är nu en betallösning för företag, där de erbjuder ett enklare alternativ till Microsoft Office – men online med de för- och nackdelar detta medför.
Microsoft å sin sida har vaknat sent, och tycks länge ha ignorerat eller missförstått kraften i att erbjuda sitt flaggskepp Office som onlinetjänst. Sent omsider tvingas de nu konkurrera på någon annans villkor, och med en affärsmodell som är helt främmande för dem.
Ett företag som stått vid sidan om och studerat Goliats tilltagande problem är Amerikanska Adobe som ligger bakom Photoshop (det världsledande bildbehandlingsprogrammet, lika dominerande på sin marknad som Word och Excel ännu är för kontorsprogram).
I slutet av februari i år meddelade Adobe att de inom sex månader kommer att erbjuda en reklamfinansierad gratisversion av Photoshop online. Orsaken är naturligtvis att de inte vill drabbas samma öde som Microsoft riskerar – att se sig omsprungna av någon som förstår det nya tjänstesamhällets möjligheter och därmed göra en Facit och tappa hela affären över en natt.
Just nu vrider och vänder världen sig för att vara oss alla till lags på våra villkor. Den som dristar sig till att erbjuda sämre service till högre pris har ingen chans.
Samhällsutvecklingen tycks alltså dra åt min egocentriske bekants håll. Hur lockad jag än är av den nya tjänstetillvarons möjligheter vill jag inte bli som han. När allt kommer omkring gläds jag av att butiker stänger så att personalen får gå hem någongång. Om det sedan leder till att jag inte kan få reklamfinansierade, tomater hemburna till huset mitt i natten må det vara hänt.
Kalla mig gammeldags.
För mig tycks detta vara en trend som accelererat på senare år: världen som service- och tjänsteleverantör till varje enskild individ. Öppen alltid. Tillgänglig överallt. På kommando.
Tecknen är många. Ta bara handeln där butiker har öppet allt längre. Franchisetagare i 7-11 är exempelvis kontraktsbundna att hålla öppet sina timmar även om butiksläget är hopplöst öde under vissa av dygnets timmar.
Samtidigt ökar kraven på att även nischade och hårt reglerade produkter görs tillgängliga i de butiker som har öppet överallt och alltid – posten, apoteket, systembolaget.
På Internet är de tjänstebaserade affärsmodellena särskilt många, där så kallade Service Providers (ungefär tjänsteleverantörer) tillhandahåller allt möjligt över de globala nätverken. Ett exempel är ASPer – application service providers – som erbjuder företag att hyra programvaror som tjänster över Internet.
Det har länge varit en bransch med fantastiska planer och framtidsvisioner men klen förmåga att leverera. De senaste årens tillväxt och högkonjunktur som följde direkt på en hård IT-krasch har emellertid fått företag att försöka klara tillväxten utan att dra på sig mer kostnader än nödvändigt. Ett resultat har blivit att fler är mottagliga för hyrprogram över Internet.
Det kanske intressantaste exemplet är att följa David-och-Goliat-kampen mellan nykomlingen Google och kolossen Microsoft.
Google grundades så sent som september 1998. Sedan dess har företaget utvecklats till en ledande expert på en helt ny affärsmodell: ge bort bra programfunktioner online, tjäna pengar på reklam.
Det tankesättet har gjort att Google idag – kostnadsfritt – bland annat erbjuder mer eller mindre kvalificerade program för webbanalys, bildvisning, epost, ordbehandling, tidsplanering och kalkylering. Senast ut är nu en betallösning för företag, där de erbjuder ett enklare alternativ till Microsoft Office – men online med de för- och nackdelar detta medför.
Microsoft å sin sida har vaknat sent, och tycks länge ha ignorerat eller missförstått kraften i att erbjuda sitt flaggskepp Office som onlinetjänst. Sent omsider tvingas de nu konkurrera på någon annans villkor, och med en affärsmodell som är helt främmande för dem.
Ett företag som stått vid sidan om och studerat Goliats tilltagande problem är Amerikanska Adobe som ligger bakom Photoshop (det världsledande bildbehandlingsprogrammet, lika dominerande på sin marknad som Word och Excel ännu är för kontorsprogram).
I slutet av februari i år meddelade Adobe att de inom sex månader kommer att erbjuda en reklamfinansierad gratisversion av Photoshop online. Orsaken är naturligtvis att de inte vill drabbas samma öde som Microsoft riskerar – att se sig omsprungna av någon som förstår det nya tjänstesamhällets möjligheter och därmed göra en Facit och tappa hela affären över en natt.
Just nu vrider och vänder världen sig för att vara oss alla till lags på våra villkor. Den som dristar sig till att erbjuda sämre service till högre pris har ingen chans.
Samhällsutvecklingen tycks alltså dra åt min egocentriske bekants håll. Hur lockad jag än är av den nya tjänstetillvarons möjligheter vill jag inte bli som han. När allt kommer omkring gläds jag av att butiker stänger så att personalen får gå hem någongång. Om det sedan leder till att jag inte kan få reklamfinansierade, tomater hemburna till huset mitt i natten må det vara hänt.
Kalla mig gammeldags.
blog comments powered by Disqus