windows rt
Prematura lanseringar
14 11 12 21:31 Kategorier: Livet som CIO | Krönikor i Computer Sweden
I Milano på semester påminns jag om ett talesätt vi brukade ha på Axis:
— Vad skiljer Apple från konkurrenterna?
— De testar sina produkter före lanseringen.
I den norditalienska stadens förmodligen dyraste varuhus kostar en genomsnittlig toppluva 800 kronor. När samma affär nu ska lansera Windows RT/8 är säljtrycket på topp. Hela fasaden har tapetserats med enorma, blå reklamskyltar. På gatan utanför och inne i varuhuset cirkulerar massor av personal och prackar på besökarna vykortsstora reklampapper för alla nya surfplattor och operativsystem.
Det passar mig bra. Jag klämmer gärna på en ny surplatta och drar jag mig snabbt mot målet. Rulltrappan ner leder rakt in i en teknikavdelning som delats in i två halvor: Apples och restens.
I avdelningen för resten finns en – säger en – surfplatta med Windows RT. Målet för all uppmärksamhet. Slutet på resan. Dit reklamskyltarna, inkastarna och vykorten ska locka alla. Till min glädje är avdelningen nästan tom. Mer pill för mig.
På håll ser jag att den inte visar de normala färgglada rektanglarna. I stället är skärmen oroväckande blå med tanke på Windows historia.
Jag stegar fram och börjar pilla. Touch visar sig inte alls funka. Jag rör och rör men ingenting händer. Är det verkligen en tryckplatta? Japp, det är det otvivelaktigt. I teorin. och enligt databladen.
Som tur är finns en musplatta. Med den börjar jag klicka runt. Tror jag. Allt jag kan komma till är ett läge där varje klick gör att datorn startar om bara för att direkt hamna i samma blåskärm igen. Efter fem omstarter via olika menyval som alla ger samma effekt – omstart och blåskärm med nödmenyval – ger jag upp och accepterar motvilligt att datorn är korrupt.
Ingen i varuhuset har insett det. Tvärtom fortsätter de kasta in besökare efter besökare via reklamskyltar och vykortspersonal. Någon annan klåfingrig besökare har lyckats sänka datorn på riktigt. Det är illavarslande för Microsoft. Och för datortillverkaren. Kanske också för varuhuset, men eftersom de också säljer garanterat kraschfri parfym och obombade mössor kan de leva på andra intäktskällor.
Men att en slösurfande parfymkund kan sänka en dator så totalt bortom omstartens välgörande räddning bådar inte gott.
Varför blir det så? Har teknik blivit så komplex att den är otestbar? Apples karthaveri är ett annat exempel på nutida testfloppar. Eller har vi i teknikbranschen fått så bråttom att vi inte längre hinner lansera färdiga produkter? Kortsiktighet upphöjt till religion?
Jag är säkert gammalmodig men jag gillar att hålla det jag lovar. Teknik som översäljs och underlevererar bygger bara upp besvikelse, och ur det föds inga långa relationer.
— Vad skiljer Apple från konkurrenterna?
— De testar sina produkter före lanseringen.
I den norditalienska stadens förmodligen dyraste varuhus kostar en genomsnittlig toppluva 800 kronor. När samma affär nu ska lansera Windows RT/8 är säljtrycket på topp. Hela fasaden har tapetserats med enorma, blå reklamskyltar. På gatan utanför och inne i varuhuset cirkulerar massor av personal och prackar på besökarna vykortsstora reklampapper för alla nya surfplattor och operativsystem.
Det passar mig bra. Jag klämmer gärna på en ny surplatta och drar jag mig snabbt mot målet. Rulltrappan ner leder rakt in i en teknikavdelning som delats in i två halvor: Apples och restens.
I avdelningen för resten finns en – säger en – surfplatta med Windows RT. Målet för all uppmärksamhet. Slutet på resan. Dit reklamskyltarna, inkastarna och vykorten ska locka alla. Till min glädje är avdelningen nästan tom. Mer pill för mig.
På håll ser jag att den inte visar de normala färgglada rektanglarna. I stället är skärmen oroväckande blå med tanke på Windows historia.
Jag stegar fram och börjar pilla. Touch visar sig inte alls funka. Jag rör och rör men ingenting händer. Är det verkligen en tryckplatta? Japp, det är det otvivelaktigt. I teorin. och enligt databladen.
Som tur är finns en musplatta. Med den börjar jag klicka runt. Tror jag. Allt jag kan komma till är ett läge där varje klick gör att datorn startar om bara för att direkt hamna i samma blåskärm igen. Efter fem omstarter via olika menyval som alla ger samma effekt – omstart och blåskärm med nödmenyval – ger jag upp och accepterar motvilligt att datorn är korrupt.
Ingen i varuhuset har insett det. Tvärtom fortsätter de kasta in besökare efter besökare via reklamskyltar och vykortspersonal. Någon annan klåfingrig besökare har lyckats sänka datorn på riktigt. Det är illavarslande för Microsoft. Och för datortillverkaren. Kanske också för varuhuset, men eftersom de också säljer garanterat kraschfri parfym och obombade mössor kan de leva på andra intäktskällor.
Men att en slösurfande parfymkund kan sänka en dator så totalt bortom omstartens välgörande räddning bådar inte gott.
Varför blir det så? Har teknik blivit så komplex att den är otestbar? Apples karthaveri är ett annat exempel på nutida testfloppar. Eller har vi i teknikbranschen fått så bråttom att vi inte längre hinner lansera färdiga produkter? Kortsiktighet upphöjt till religion?
Jag är säkert gammalmodig men jag gillar att hålla det jag lovar. Teknik som översäljs och underlevererar bygger bara upp besvikelse, och ur det föds inga långa relationer.
Comments