En ny världsordning

I e-handelns barndom i mitten av nittiotalet råkade jag vara på rätt plats. Som del av ett bolag av e-handelsexperter fick jag vara med om att bygga upp några av Sveriges högst profilerade näthandelslösningar.

Nybyggarglädjen var enorm och vi trodde att hela världen skulle mogna över en natt. 1998 hjälpte vi Bergendahlsgruppen lansera Matomera – en livsmedelsbutik på nätet som gjorde allt rätt. Ett specialbyggt plocklager ordnade logistiken; kunderna fick tyngst varor i botten medan kyl- och frysvarorna lades i specialgjorda kylväskor och erbjöd en obruten kylkedja. Maten levererades hem till hushåll i Malmöområdet där kunder betalade i dörröppningen med kreditkort.

Som leverantör var jag stolt och som kund var jag stormförtjust. Service- och kvalitet var utmärkt. På den tiden var min största fundering hur vi skulle hjälpa kunder på nätet förstå vad de verkligen köpte – är ett kilo äpplen fem stora eller åtta små? Och hur väljer kunder vad som är en lagom hård avocado för just dem?

Matomera höll ut till 2001.

Det har tagit mig flera år att förstå vad vi gjorde för fel. Vi som arbetade i nätbranschen gjorde nämligen ett avgörande misstag: vi trodde att Internet redan hade förändrat världen. Vi var så övertygade att vi glömde hur lång tid verklig förändring tar. Ser man till alla fiffiga matentreprenörer som nu är på gång – Linas Matkasse, Middagsfrid, Handla24 – står det helt klart: vi var för tidiga. En lösning blir inte framgångsrik bara för att den är bäst. Om kunderna inte är mogna händer ingenting.

Nu, sådär tio år senare, står emellertid en sak helt klar: kunderna är på plats och vi är mitt i ett kommersiellt paradigmskifte.

Nya affärsformer
Framgången syns tydligast för produkter som inte behöver hanteras lika varsamt som mat. 2010 omsatte amerikanska nätauktionsföretaget ebay ofattbara nio miljarder dollar. I Sverige är trenden densamma för sajter som Tradera och Blocket, men det är inte bara nya former av radannonser och postorderföretag som lyckas. På bara några år har en ny form av heldigital marknad etablerats och ändrat förutsättningarna för flera branscher i ett slag.

Datortillverkaren Apples säljer musik och programvaror till mobiltelefoner för helt digital leverans – utan fysisk logistik. Marknaden är lika öppen för hemmasnickare som för etablerade världsspelare. Miljoner nya producenter av både musik och programvara erbjuds ta del av en marknadsplats som inte fanns för bara en handfull år sedan. Resultatet är en framgångssaga utan like: 2008 blev Apple USAs största musikåterförsäljare, i mars 2010 var Apples andel av den samlade musikförsäljningen i USA ca 30% och i mitten av januari 2011 laddades mobilapplikation nummer tio miljarder (!) ner från Apples butik för iPhone-program.

Riktning: individ
Det som för femton år sedan började som en förlängd arm till postorderföretag har idag utvecklats till en internationell marknadsplats som kretsar kring varje individ som en egen handelsplats – från Tradera och Blocket till musikscenen eller mjukvaruförsäljning.

Amerikanska företaget SquareUp tror sig ha sett det här ljuset. De ger bort små kortläsare som pluggas in i smarta telefoner. Med dess hjälp kan privatpersoner ta betalt med kreditkort av vem de vill. Kostnad? En transaktionsavgift på ett par procent men ingenting för manicken.

Internet ger oss en massmarknad som börjar i varje persons ficka. Det måste inte hota alla etablerade företag, men spelreglerna kommer att ändras.

De kommande åren lär ge många företag anledning att ompröva sina affärsmodeller.
Comments