Den mänskliga faktorn

Dagen är slut. Det tar en halvtimme innan bilen står parkerad hemma på uppfarten. På ren rutin kollar jag mejlen i mobilen. Läget brukar vara lugnt, men i kväll har en sak hunnit gå åt skogen under den korta bilresan. Ett av våra större säljbolag larmar från den vakna sidan av jorden. Våra normalt sett urbergsstabila analyslösningar och säljrapporter stämmer inte. De diffar på flera miljoner. I en trist valuta.

Klumpen i magen kommer direkt. Vad har nu hänt?

Jag går in, äter snabbt med familjen och tar sedan kontakt med rapportören för att få mer information.

Lokalbolagets controller vägleder mig steg för steg igenom läget. Pengar som tidigare visades i en rapport ser nu ut att vara borta. Varför då? frågar han som om jag har dem i madrassen.

Alla i den vakna tidszonen som har någonting att bidra med deltar i diskussionen. Steg för steg byggs lapptäcket av ett händelseförlopp ihop. Pusselbitar och teorier materialiseras.

Lagom till sena kvällsnyheterna ställer jag in morgondagens alla möten och bokar upp ett kristeam från både ERP- och datalagersidan. Allas kalendrar töms. Vi kommer att få sitta tills vi löser det.

Morgonen efter står jag med mina arkitekter och experter och förklarar vad som hänt. Vi har en brutal teori och en enkel handlingsplan. Lokalbolaget har sent omsider kommit på att de kanske har orsakat det själva – vi ska helt enkelt göra om och göra rätt enligt deras nya instruktioner. Det kanske räcker?

För säkerhets skull räknar vi om allt ännu en gång. Felet måste bekräftas innan vi börjar korrigera någonting. Vissa saker visar sig vara pålitliga: pengarna saknas fortfarande.

Sedan börjar vi den mödosamma vandringen tillbaka i våra utländska kollegors fotspår. Backar felaktiga felkorrigeringar och genomför dem igen, fast nu med rätt information.

Sedan trycker vi på knappen och en nervös väntan börjar. All data laddas om in i analyslösningarna, en process som för en otålig själ tar bra mycket för lång tid.

När det slutligen blir klart stämmer siffrorna på öret.

Diffen är borta – i min värld. Nu ska bara andra sidans kollegor bekräfta det också. Goda nyheter kan skickas på mejl. Lagom till den här kvällens sena nyhetssändning kommer ett grönt ljus från andra sidan jorden.

Det var inte mer än den gamla vanliga mänskliga faktorn – den här gången heller. Antiklimax efter ett dygns arbete, men ett välkommet sådant.

I serverrum beror flertalet haverier på att någon snubblar över en sladd. I havererade analyser är det uppenbarligen samma nivå på kriserna. Till slut var det ändå goda nyheter att det var deras eget fel. Det har vi igen nästa gång någon i vår tidszon snubblar över en sladd i fel rum.
Comments

Beställning 72

I veckan kom en låda från Google till kontoret. Beväpnad med säckakärra och darrande fingrar tog jag lådan till IT-avdelningen.

—Google har kommit!

Efter tio sekunder var vi samlade, alla vi medelålders småpojkar som inte kan få nog av hårda paket på julafton. Läs mer...
Comments