på resande fot
På resande fot
14 12 05 22:07 Kategorier: Krönikor i Computer Sweden | Livet som CIO
Problemen började redan igår kväll med att min tvååring fick feber. Jag har svårt att lämna mina sjuka barn – även om de är i goda händer medan jag är borta. Därefter började morgonen tidigare än vanligt. Vid tvåtiden på natten hade alla i hela familjen bytt sängar minst en gång. Resfebern hade spritt sig till barnen som inte kunde sova.
En halvtimme efter ett allmänt gråtkalas vid dörren trängde jag mig in på samma tåg som resten av alla resande skåningar den dagen. Med bisarrt lite plats och ihopklämd med en hälften så lång asiatisk tös som enda stöd för balansen slussades jag över Öresund till flygplatsen.
Ska man resa till USA nuförtiden måste man vara beredd att leverera sin hotelladress vid incheckningen – då tar det bara ohemult lång tid att få boardingkorten. Jag tillhörde den korkade och obildade skara som inte kunde min hotelladress utantill, vilket gav personalen anledning att behandla mig som jag förtjänade och med så stor omsorg att jag trodde att jag skulle missa planet.
Nu hade jag inte behövt oroa mig. Från Kastrup kan man inte åka direkt till Boston, och mitt första flyg för dagen skulle till Amsterdam och Schiphol. Detta första plan var två och en halv timme försenat efter ett allmän haveri i Amsterdam. Nu fick flygplatspersonalen ytterligare möjlighet att briljera i hur man inte informerar och behandlar betalande kunder. På frågan om det överhuvudtaget gick att komma med Bostonplanet efter en sådan försening (dvs om det alls var lönt för mig att åka) fick jag svaret: “Du får väl springa när du kommer fram”.
Tack för hjälpen.
Planet lyfte slutligen mot Schiphol kl 12:30 i stället för 10:00 som planerats. Bostonplanet skulle lyfta 14:15 och till Amsterdam tar det nästan en och en halv timme. Samtidigt är Schiphol en av Europas största flygplatser med pass- och tullkontroll mellan de olika terminalerna och en rekommenderad minsta transfertid på femtio (!) minuter. Räkna själva.
Springa var vad det blev. Med handbagaget fladdrande, huvudvärken dunkande och magsäckens innehåll på väg åt fel håll nådde jag fram till terminalen med fem minuter till godo, samtidigt som jag gav alla mina gamla idrottslärare anledning att ompröva mitt usla slutbetyg i gymnastik.
Med en öl i handen på tio tusen meters höjd inser jag nu långsamt att allt bagage sannolikt är kvar i Amsterdam. Jag hoppas intensivt att den här resan har sina bästa stunder framför sig.
En halvtimme efter ett allmänt gråtkalas vid dörren trängde jag mig in på samma tåg som resten av alla resande skåningar den dagen. Med bisarrt lite plats och ihopklämd med en hälften så lång asiatisk tös som enda stöd för balansen slussades jag över Öresund till flygplatsen.
Ska man resa till USA nuförtiden måste man vara beredd att leverera sin hotelladress vid incheckningen – då tar det bara ohemult lång tid att få boardingkorten. Jag tillhörde den korkade och obildade skara som inte kunde min hotelladress utantill, vilket gav personalen anledning att behandla mig som jag förtjänade och med så stor omsorg att jag trodde att jag skulle missa planet.
Nu hade jag inte behövt oroa mig. Från Kastrup kan man inte åka direkt till Boston, och mitt första flyg för dagen skulle till Amsterdam och Schiphol. Detta första plan var två och en halv timme försenat efter ett allmän haveri i Amsterdam. Nu fick flygplatspersonalen ytterligare möjlighet att briljera i hur man inte informerar och behandlar betalande kunder. På frågan om det överhuvudtaget gick att komma med Bostonplanet efter en sådan försening (dvs om det alls var lönt för mig att åka) fick jag svaret: “Du får väl springa när du kommer fram”.
Tack för hjälpen.
Planet lyfte slutligen mot Schiphol kl 12:30 i stället för 10:00 som planerats. Bostonplanet skulle lyfta 14:15 och till Amsterdam tar det nästan en och en halv timme. Samtidigt är Schiphol en av Europas största flygplatser med pass- och tullkontroll mellan de olika terminalerna och en rekommenderad minsta transfertid på femtio (!) minuter. Räkna själva.
Springa var vad det blev. Med handbagaget fladdrande, huvudvärken dunkande och magsäckens innehåll på väg åt fel håll nådde jag fram till terminalen med fem minuter till godo, samtidigt som jag gav alla mina gamla idrottslärare anledning att ompröva mitt usla slutbetyg i gymnastik.
Med en öl i handen på tio tusen meters höjd inser jag nu långsamt att allt bagage sannolikt är kvar i Amsterdam. Jag hoppas intensivt att den här resan har sina bästa stunder framför sig.
Comments