De nya producenterna
15 04 97 22:51 Kategorier: Krönikor i Helsingborgs Dagblad
Det förutsättningslösa sökandet efter nya möjligheter, nya marknader, nya idéer är hittills internets kärna och centrala mening. Ibland blir detta sökande krystat och dumt, men lika ofta bär det frukt i form av praktiska och högst användbara verktyg och möjligheter.
Den som vill kasta sig ut i vimlet och bejaka sin egotripp gör det alltså mot allt tuffare motstånd, men här kommer några rader på vägen.
Som en talangjakt i TV
I vissa tragiska avseenden efterliknar internet talangjakterna i dagens TV - från TV4:s Sikta mot stjärnorna till Kanal 5:s Scenen är din. Det har med ens blivit möjligt för alla och envar att inte bara stå på scen utan också bygga sin egen dekor och forma sin egen plattform riktad mot världen och vardagsrummen.
Alla som har sett talangjakterna vet att kvaliteten skiftar. Mycket. Man är inte nödvändigtvis bäst bara för att man älskar rampljuset och vill synas, vilket naturligtvis också är en sanning för dagens privata hemsidor. Att kvaliteten skiftar, och ofta rör sig på lägre höjd, är emellertid inte någonting som gör att betraktaren har mindre roligt och inte kan njuta ändå, vilket också alla talangjaktsfetischister vet.
Att synas
Det första av alla praktiska problem som omgärdar den egna plattform mot världen och vardagsrummen är var man placerar sitt material - vem har plats att erbjuda på en dator som står i anslutning till internet?
I dagsläget ingår utrymme på en hårddisk så fort man blir abonnent hos någon av de stora internetleverantörerna. De som av någon anledning inte har tillgång till eget utrymme kan i stället kostnadsfritt registrera sig hos Passagen (se adress nedan), och då direkt få tillgång till utrymme som mer än väl räcker till en ordentligt befäst ståndpunkt.
Att ses
Steg två är värre - den som bygger en egotripp vill av naturliga skäl inte lämnas i sticket av publiken; man vill synas och måste med andra ord få en sökmotor (index över internets innehåll; givna startpunkter för de flesta av internets användare) att intressera sig. Detta gör man enklast genom att besöka Broadcasters internettjänst. Där berättar man kort om sin hemsida en gång för alla - sedan tar tjänsten över och anmäler hemsidan till alla stora sökmotorer på en gång; man slipper med andra ord mängder med arbete.
Sökmotorer är i sig en hel vetenskap och man ska inte tro att de presenterar materialet på ett rättvisande sätt; man kan enkelt lura flertalet av dagens sökmotorer att rangordna den egna hemsidan högre än andras, vilket också tillämpas i stor omfattning. Flertalet av dessa metoder betyder dock dels att internets trovärdighet naggas i kanten, dels att nedladdningstiderna blir längre - internet känns segare eftersom varje sida innehåller oväsentligt material som bara är till för att lura sökmotorerna.
Att förmedla sin vision
Idag har alla en möjlighet att bli sin egen spelfilmsproducent, sin egen regissör, sin egen programledare i TV. Använder man internet som distributionskanal kan man snabbt och enkelt nå hem och hushåll med sina mer eller mindre behjärtansvärda idéer om världsalltet.
Ett krav finns emellertid fortfarande kvar, vilket hugade egoproducenter inte bör glömma: för att synas enstaka gånger krävs inte särskilt mycket, men för att få människor och intresserade att återvända krävs både ett vettigt innehåll, hög kvalitet och hängivenhet.
Mediabruset är högt. Det räcker inte längre att bara skrika högre.
Adresser
http://www.skolverket.se/skolnet/smultron/ (Skolverkets internetskola; en underbar startpunkt för nybörjaren och den som vill veta mer.)
http://www.passagen.se (Adressen till Telias tjänst Passagen för dem som kostnadsfritt vill publicera sig på nätet.)
http://www10.torget.se/tucows/ (Bra programarkiv med recensioner och programbeskrivningar.)
http://www.download.com (Ett av internets stora programarkiv; man når i stort sett allt härifrån - man får också tips om vilka program man kan använda som nybörjare.)
http://www.macworld.com/features/pov.4.4.html (Läs om hur man kan lura sökmotorerna - med exempel från självmordssekten Heaven's gate.)
http://www.search.com/ (En samling sökmotorer kan nås härifrån.)
http://www.100hot.com/ (Vill du veta vilken hemsida som är mest besökt i världen? Gå hit, men tro bara lagom mycket på resultatet!)
http://www.broadcaster.co.uk/ (Anmäl din hemsida till över tvåhundra sökmotorer på en gång.)
Den som vill kasta sig ut i vimlet och bejaka sin egotripp gör det alltså mot allt tuffare motstånd, men här kommer några rader på vägen.
Som en talangjakt i TV
I vissa tragiska avseenden efterliknar internet talangjakterna i dagens TV - från TV4:s Sikta mot stjärnorna till Kanal 5:s Scenen är din. Det har med ens blivit möjligt för alla och envar att inte bara stå på scen utan också bygga sin egen dekor och forma sin egen plattform riktad mot världen och vardagsrummen.
Alla som har sett talangjakterna vet att kvaliteten skiftar. Mycket. Man är inte nödvändigtvis bäst bara för att man älskar rampljuset och vill synas, vilket naturligtvis också är en sanning för dagens privata hemsidor. Att kvaliteten skiftar, och ofta rör sig på lägre höjd, är emellertid inte någonting som gör att betraktaren har mindre roligt och inte kan njuta ändå, vilket också alla talangjaktsfetischister vet.
Att synas
Det första av alla praktiska problem som omgärdar den egna plattform mot världen och vardagsrummen är var man placerar sitt material - vem har plats att erbjuda på en dator som står i anslutning till internet?
I dagsläget ingår utrymme på en hårddisk så fort man blir abonnent hos någon av de stora internetleverantörerna. De som av någon anledning inte har tillgång till eget utrymme kan i stället kostnadsfritt registrera sig hos Passagen (se adress nedan), och då direkt få tillgång till utrymme som mer än väl räcker till en ordentligt befäst ståndpunkt.
Att ses
Steg två är värre - den som bygger en egotripp vill av naturliga skäl inte lämnas i sticket av publiken; man vill synas och måste med andra ord få en sökmotor (index över internets innehåll; givna startpunkter för de flesta av internets användare) att intressera sig. Detta gör man enklast genom att besöka Broadcasters internettjänst. Där berättar man kort om sin hemsida en gång för alla - sedan tar tjänsten över och anmäler hemsidan till alla stora sökmotorer på en gång; man slipper med andra ord mängder med arbete.
Sökmotorer är i sig en hel vetenskap och man ska inte tro att de presenterar materialet på ett rättvisande sätt; man kan enkelt lura flertalet av dagens sökmotorer att rangordna den egna hemsidan högre än andras, vilket också tillämpas i stor omfattning. Flertalet av dessa metoder betyder dock dels att internets trovärdighet naggas i kanten, dels att nedladdningstiderna blir längre - internet känns segare eftersom varje sida innehåller oväsentligt material som bara är till för att lura sökmotorerna.
Att förmedla sin vision
Idag har alla en möjlighet att bli sin egen spelfilmsproducent, sin egen regissör, sin egen programledare i TV. Använder man internet som distributionskanal kan man snabbt och enkelt nå hem och hushåll med sina mer eller mindre behjärtansvärda idéer om världsalltet.
Ett krav finns emellertid fortfarande kvar, vilket hugade egoproducenter inte bör glömma: för att synas enstaka gånger krävs inte särskilt mycket, men för att få människor och intresserade att återvända krävs både ett vettigt innehåll, hög kvalitet och hängivenhet.
Mediabruset är högt. Det räcker inte längre att bara skrika högre.
Adresser
http://www.skolverket.se/skolnet/smultron/ (Skolverkets internetskola; en underbar startpunkt för nybörjaren och den som vill veta mer.)
http://www.passagen.se (Adressen till Telias tjänst Passagen för dem som kostnadsfritt vill publicera sig på nätet.)
http://www10.torget.se/tucows/ (Bra programarkiv med recensioner och programbeskrivningar.)
http://www.download.com (Ett av internets stora programarkiv; man når i stort sett allt härifrån - man får också tips om vilka program man kan använda som nybörjare.)
http://www.macworld.com/features/pov.4.4.html (Läs om hur man kan lura sökmotorerna - med exempel från självmordssekten Heaven's gate.)
http://www.search.com/ (En samling sökmotorer kan nås härifrån.)
http://www.100hot.com/ (Vill du veta vilken hemsida som är mest besökt i världen? Gå hit, men tro bara lagom mycket på resultatet!)
http://www.broadcaster.co.uk/ (Anmäl din hemsida till över tvåhundra sökmotorer på en gång.)
blog comments powered by Disqus