Att sända Internet
15 03 97 22:51 Kategorier: Krönikor i Helsingborgs Dagblad
Internet håller på att bli ett massmedium att räkna med. Framtidens interaktiva TV ryms i dagens telefonsladdar, där personligt ihopsatt och utsänd information nu börjar kunna nå oss. Förändringen från dagens tillstånd, då vi användare själva söker upp den information (fortfarande främst i form av text och stillbilder) vi är intresserade av, innebär att det redan nu skrivs nekrologer över våra vanligaste web-program, till exempel Netscape Navigator och Internet Explorer.
Det som kommer att ersätta dessa våra första tittgluggar in i landet bortom sladden är i stället en helt annan typ av program som aktivt förmedlar internets innehåll på ett sätt som mer än tidigare liknar dagens radio- och tv-sändningar. Den engelska termen för denna nyorientering av Internet är push media - till skillnad från dagens pull media, där användaren är sin egen nyhetsjägare i den djungel av hemsidor som redan är ohanterligt snårig och svårnavigerad. Hittills har vi själva varit tvungna leta upp hemsidor med material som intresserar oss, men nu har alltså det ändrats.
Push media innebär i stället att vi får vår information levererad till oss direkt, oavsett om det gäller sport, dagliga nyheter eller hemsidor vi råkar vilja bevaka. Till skillnad från tv-sändningar väljer vi emellertid själva helt vad vi vill ha sänt till oss. Det som inte intresserar oss når oss inte heller.
Först ut...
Det amerikanska nyhetsföretaget CNN var först med att introducera denna nya teknik. Deras nyhetsförmedlande program, Pointcast, tillåter att man själv väljer mellan ett stort antal nyhetskällor och (inom dessa) ett stort antal underavdelningar. Är man bara intresserad av basketresultat kan man få dem. Vill man i stället läsa horoskop eller finansiella nyheter går det också bra. Nyheterna uppdateras flera gånger om dagen; den som alltså är beroende av snabba nyheter har med andra ord mycket att hämta här.
Fördelen med denna ny teknik har snabbt visat sig. Med ens har tekniken fått stiga tillbaks för innehållet; internet har på kort tid blivit en innehållsbärare vars nytta överträffar det tekniska egenvärdet.
Vågorna är kvar
Detta innebär inte att Internet och surfandet försvinner, bara att det planlösa flanerandet genom internet förskjuts från det mest centrala rampljuset till en mer blygsam plats i bakgrunden.
Man ska inte heller lura sig och tro att Netscape och Microsoft ger upp den ställning de bittert kämpat sig till. Tvärtom kommer båda med största sannolikhet att stötta denna nya utveckling. Exempelvis har Microsoft redan sagt att nästa version av Internet Explorer kommer att vara öppet för de pushprogram (program som står för informationsförmedlingen) vill sända sitt innehåll genom Internet Explorer. Fördelen är att vi användare då slipper den uppsjö program som alla förmedlar sina nyheter. Netscape har ännu inte följt efter, men det komemr de att göra; de har helt enkelt inget val.
Samtidigt har CNN och Pointcast öppnat sitt program för lokala hemsidesmakare; som det nu ser ut kommer alla som vill att kunna sprida sina versioner av sanningen - oavsett om det handlar om resultatet av en fotbollsmatch i division fyra eller Ekebys lokalnyheter - i samma förpackning som nu CNN:s nyheter presenteras.
Slutsatsen
För alla som strävar efter en plats i rampljuset och har sett internet som sin scen, har det med ens blivit viktigt att fundera i nya banor: hur man sprider sina hemsidor via de kanaler som nu öppnar sig - kanaler som i många avseenden leder innehållet ännu snabbare in i var mans vardagsrum.
På gott och ont.
Adresser
http://www.pointcast.com/ (CNN:s kostnadsfria nyhetssändare.)
http://www.backweb.com/ (Backweb presenterar enbart rubriker, till skillnad från Pointcast.)
http://www.marimba.com (Ännu en version av push-media.)
http://www.ifusion.com (Ifusion arbetar hittills enbart med PC...)
http://www.MACCHANNEL.COM (...medan Macchannel vänder sig till Macanvändare.)
http://www.yahoo.com/Business_and_Economy/Companies/Media/ Internet_Broadcasting/ (Samling med adresser till några andra push-företag.)
http://www.ontv-sverige.com/ (Svensk TV-sändning över internet, där bland annat Expressen nu sänder dagligen klockan 12. Kvaliteten är låg men möjligheterna är intressanta.)
http://www.privnet.com/ (Anysearch är ett fantastiskt hjälpmedel som bygger ut Netscape med de vanligaste sökmotorerna, direkt åtkomliga från kommandoraden.)
Det som kommer att ersätta dessa våra första tittgluggar in i landet bortom sladden är i stället en helt annan typ av program som aktivt förmedlar internets innehåll på ett sätt som mer än tidigare liknar dagens radio- och tv-sändningar. Den engelska termen för denna nyorientering av Internet är push media - till skillnad från dagens pull media, där användaren är sin egen nyhetsjägare i den djungel av hemsidor som redan är ohanterligt snårig och svårnavigerad. Hittills har vi själva varit tvungna leta upp hemsidor med material som intresserar oss, men nu har alltså det ändrats.
Push media innebär i stället att vi får vår information levererad till oss direkt, oavsett om det gäller sport, dagliga nyheter eller hemsidor vi råkar vilja bevaka. Till skillnad från tv-sändningar väljer vi emellertid själva helt vad vi vill ha sänt till oss. Det som inte intresserar oss når oss inte heller.
Först ut...
Det amerikanska nyhetsföretaget CNN var först med att introducera denna nya teknik. Deras nyhetsförmedlande program, Pointcast, tillåter att man själv väljer mellan ett stort antal nyhetskällor och (inom dessa) ett stort antal underavdelningar. Är man bara intresserad av basketresultat kan man få dem. Vill man i stället läsa horoskop eller finansiella nyheter går det också bra. Nyheterna uppdateras flera gånger om dagen; den som alltså är beroende av snabba nyheter har med andra ord mycket att hämta här.
Fördelen med denna ny teknik har snabbt visat sig. Med ens har tekniken fått stiga tillbaks för innehållet; internet har på kort tid blivit en innehållsbärare vars nytta överträffar det tekniska egenvärdet.
Vågorna är kvar
Detta innebär inte att Internet och surfandet försvinner, bara att det planlösa flanerandet genom internet förskjuts från det mest centrala rampljuset till en mer blygsam plats i bakgrunden.
Man ska inte heller lura sig och tro att Netscape och Microsoft ger upp den ställning de bittert kämpat sig till. Tvärtom kommer båda med största sannolikhet att stötta denna nya utveckling. Exempelvis har Microsoft redan sagt att nästa version av Internet Explorer kommer att vara öppet för de pushprogram (program som står för informationsförmedlingen) vill sända sitt innehåll genom Internet Explorer. Fördelen är att vi användare då slipper den uppsjö program som alla förmedlar sina nyheter. Netscape har ännu inte följt efter, men det komemr de att göra; de har helt enkelt inget val.
Samtidigt har CNN och Pointcast öppnat sitt program för lokala hemsidesmakare; som det nu ser ut kommer alla som vill att kunna sprida sina versioner av sanningen - oavsett om det handlar om resultatet av en fotbollsmatch i division fyra eller Ekebys lokalnyheter - i samma förpackning som nu CNN:s nyheter presenteras.
Slutsatsen
För alla som strävar efter en plats i rampljuset och har sett internet som sin scen, har det med ens blivit viktigt att fundera i nya banor: hur man sprider sina hemsidor via de kanaler som nu öppnar sig - kanaler som i många avseenden leder innehållet ännu snabbare in i var mans vardagsrum.
På gott och ont.
Adresser
http://www.pointcast.com/ (CNN:s kostnadsfria nyhetssändare.)
http://www.backweb.com/ (Backweb presenterar enbart rubriker, till skillnad från Pointcast.)
http://www.marimba.com (Ännu en version av push-media.)
http://www.ifusion.com (Ifusion arbetar hittills enbart med PC...)
http://www.MACCHANNEL.COM (...medan Macchannel vänder sig till Macanvändare.)
http://www.yahoo.com/Business_and_Economy/Companies/Media/ Internet_Broadcasting/ (Samling med adresser till några andra push-företag.)
http://www.ontv-sverige.com/ (Svensk TV-sändning över internet, där bland annat Expressen nu sänder dagligen klockan 12. Kvaliteten är låg men möjligheterna är intressanta.)
http://www.privnet.com/ (Anysearch är ett fantastiskt hjälpmedel som bygger ut Netscape med de vanligaste sökmotorerna, direkt åtkomliga från kommandoraden.)
blog comments powered by Disqus