Kultur och kola
17 10 07 22:16 Kategorier: Krönikor i Computer Sweden | Livet som CIO
Jag är tillbaka i Sverige efter en vecka i Shanghai. Resan till Kina gav många nya intryck och arbetsuppgifter nog att sysselsätta ytterligare en organisation.
Med ärmarna uppkavlade och de första aktiviteterna avklarade slår det mig hur enkelt allt var. Det bestående intrycket är hur hemma det kändes. Kanske inte Shanghai som stad, men kontoret, kollegorna och företagskulturen.
Trots vår tillväxt är Axis fortfarande ett företag där vi känner varandra vid förnamn. Oavsett vart jag kommer visar sig en informell och stark företagskultur som gör oss globala och nästan intima på samma gång.
Alla vi som besöker säljkontoren är mer än bara IT-killar, marknadsförare och supportpersonal. Vi är representanter för hela bolagets värderingar, och vårt sätt att agera visar vägen för alla dem som sitter på stort avstånd från oss på hemmaplan. Själv reste jag till Kina med en säck företagskultur i bagaget: dumlekola för trehundra kronor. Godis är lysande som isbrytare och kulturbärare – som en signal att vi tar det informellt och avslappnat. Kolorna är en sorts intern symbol för vad vi har gemensamt, och vi som reser får ofta uppmaningen: Bring some doomle.
Efter några dagar på plats kände alla till mitt mantra: No candy, no conference. Så fort godiset tog slut började kollegorna skratta och reste sig för att gå. Dock inte för att ge upp på mig utan för att skaffa mer.
I Shanghai finns emellertid ingen Dumle. Där finns i stället den inhemska klassikern White Rabbit Candy.
Enligt kollegorna har dessa vita kolor varit identiskt lika de senaste fyrtio åren – varenda person tycks ha en historia om hur de som barn åt dem.
Just innan jag åkte hem fick jag tre stora påsar med mig hem – en med smak av röda bönor (!).
Då känns det att hemma kan finnas på mer än bara ett ställe och att det betyder gemenskap mer än adress.
Lika för lika. Dumle mot White Rabbit Candy. Svenskt mot kinesiskt.
Skillnaderna sitter på ytan, men orkar man ta sig under det översta lagret visar sig likheten snabbt. Hos mina kinesiska kollegor hittade jag till och med symboler i plånböckerna för vad vi har gemensamt. På vinröd, genomskinlig plast står den vita nästan självlysande texten som har samma lydelse och innebörd i både Sverige och Shanghai: Ikea Family.
Med ärmarna uppkavlade och de första aktiviteterna avklarade slår det mig hur enkelt allt var. Det bestående intrycket är hur hemma det kändes. Kanske inte Shanghai som stad, men kontoret, kollegorna och företagskulturen.
Trots vår tillväxt är Axis fortfarande ett företag där vi känner varandra vid förnamn. Oavsett vart jag kommer visar sig en informell och stark företagskultur som gör oss globala och nästan intima på samma gång.
Alla vi som besöker säljkontoren är mer än bara IT-killar, marknadsförare och supportpersonal. Vi är representanter för hela bolagets värderingar, och vårt sätt att agera visar vägen för alla dem som sitter på stort avstånd från oss på hemmaplan. Själv reste jag till Kina med en säck företagskultur i bagaget: dumlekola för trehundra kronor. Godis är lysande som isbrytare och kulturbärare – som en signal att vi tar det informellt och avslappnat. Kolorna är en sorts intern symbol för vad vi har gemensamt, och vi som reser får ofta uppmaningen: Bring some doomle.
Efter några dagar på plats kände alla till mitt mantra: No candy, no conference. Så fort godiset tog slut började kollegorna skratta och reste sig för att gå. Dock inte för att ge upp på mig utan för att skaffa mer.
I Shanghai finns emellertid ingen Dumle. Där finns i stället den inhemska klassikern White Rabbit Candy.
Enligt kollegorna har dessa vita kolor varit identiskt lika de senaste fyrtio åren – varenda person tycks ha en historia om hur de som barn åt dem.
Just innan jag åkte hem fick jag tre stora påsar med mig hem – en med smak av röda bönor (!).
Då känns det att hemma kan finnas på mer än bara ett ställe och att det betyder gemenskap mer än adress.
Lika för lika. Dumle mot White Rabbit Candy. Svenskt mot kinesiskt.
Skillnaderna sitter på ytan, men orkar man ta sig under det översta lagret visar sig likheten snabbt. Hos mina kinesiska kollegor hittade jag till och med symboler i plånböckerna för vad vi har gemensamt. På vinröd, genomskinlig plast står den vita nästan självlysande texten som har samma lydelse och innebörd i både Sverige och Shanghai: Ikea Family.
blog comments powered by Disqus