Andras goda råd
30 05 97 22:52 Kategorier: Krönikor i Helsingborgs Dagblad
Goda råd behöver inte kosta ett dugg - problemet med Internet är mest att man får så många råd att man inte vet vilka som är goda. Det gör att informationsfiltren blir viktiga, och att all hjälp man kan få är välkommen.
En sorts hjälp står sökmotorerna för. De stod länge för den kanske snabbast växande trenden i internetsammanhang, och inget företag med självaktning saknade en av dessa vägvisande spindlar i internätet.
Idag är situationen en annan. Företagen bakom sökmotorerna måste nu visa att de inte bara kan indexera webbens sidor, utan också behärskar den svåra konsten att tjäna pengar på det. Detta innebär, och har redan inneburit, att fler sökmotorer slås ut och i princip tvinga lägga ner sin verksamhet. Sötebrödsdagarna då riskkapitalet fanns i oändlighet är i och för sig inte över för denna marknadens gullegris, men läget är med ens kärvare.
Vilka vinner på det?
Detta får i sin tur en del positiva effekter för oss användare. Ska en sökmotor överleva måste dess sökresultat nämligen inte bara vara snabba, utan också korrekta och prioriterade på sätt som användarna har nytta av.
Detta är ibland lättare sagt än gjort, vilket alla som har utnyttjat någon sökmotor vet. Söker man efter något ganska allmänt begrepp får man tusentals träffar som ofta är sorterade efter högst märkliga principer. Som användare kan man inte avgöra varför en viss sida får äran av att komma först - det förefaller ofta vara mest av en slump.
Sökmotorlogik...
Tittar man lite närmare på hur många sökmotorer arbetar kan man emellertid hitta en del svaga punkter - svagheter som gör att de blir förhållandevis enkla att lura. Ett vanligt sätt för sökmotorer att rangordna de indexerade sajterna och hemsidorna är att räkna hur många gånger ett visst uttryck förekommer. Söker man efter begrepp som bananer får man sannolikt först se sidor där ordet "bananer" förekommer flest gånger.
Denna metod att rangordna Internets innehåll har hemsidesmakare lärt sig utnyttja till sin fördel. Genom att lägga in ordet "bananer" femhundra gånger får man sökmotorn att tro att en viss sida faktiskt är en ruskigt viktig källa till banankunskap, trots att det kanske i själva verket bara är ett nedrigt försök att pådyvla mänskligheten helt annan information.
Osynliga budskap!
Det som gör saken än mer bedräglig är att man som användare inte behöver se ordet bananer ens en enda av de femhundra gångerna. Rent tekniskt kan man göra texten osynligt till storlek eller färg - ofta båda. Vill man som användare undersöka om en viss sida är belamrad med extrainformation kan man i web-program som Navigator och Internet Explorer välja att se sidans bakomliggande html-kod, vilken tydligt visar om vissa ord förekommer i märklig mängd; prova själva med självmordssekten Heaven's gates sida (titta högt uppe och längst ner på sidan - adress nedan).
Lugn bara lugn
Nu ska man inte låta sig skrämmas eller irriteras alltför mycket av detta. Web-publicister vet att detta är ett bra sätt till billig marknadsföring, och utnyttjar tekniken av den anledningen. Samtidigt vet sökmotor-skaparna att det hotar deras trovärdighet, varför de försöker hitta sätt att täppa till hålen.
Tillvarons gamla välkända katt-och-råtta-lek är med andra ord i full gång, och det skadar inte att vi användare känner till lekens spelregler; det är ju trots allt vi som ska luras :-)
Adresser
http://rankdex.gari.com/ (Ranklink är en sökmotor med ny söklogik som faktiskt ger mycket bra resultat - i alla fall på inte alltför perifera begrepp.)
http://www.btj.se/btj/saburl/saburl.html (Bibliotekstjänsts samling länkar - naturligtvis samlade enligt bibliotekens SAB-system. För den som vill undvika sökmotorer helt och hållet.)
http://www.gp.se/faktared/faktlist.htm (Göteborgs-postens sida, med ämnessorterade tips på bra sajter.)
http://www.pointcom.com/categories/ (Recenserade och utvalda sajter - ett av webbens kvalitetsfilter.)
http://www.mckinley.com/ (Recenserade och utvalda sajter - ett annat av webbens kvalitetsfilter.)
http://www.idg.se/internetguiden (Internetguidens recenserade länkar.)
http://www.sunspot.net/news/special/heavensgatesite/2index.shtml (Heaven's gate - välj att betrakta sidans bakomliggande kod, så får ni se hur sökmotorn betraktar den.)
En sorts hjälp står sökmotorerna för. De stod länge för den kanske snabbast växande trenden i internetsammanhang, och inget företag med självaktning saknade en av dessa vägvisande spindlar i internätet.
Idag är situationen en annan. Företagen bakom sökmotorerna måste nu visa att de inte bara kan indexera webbens sidor, utan också behärskar den svåra konsten att tjäna pengar på det. Detta innebär, och har redan inneburit, att fler sökmotorer slås ut och i princip tvinga lägga ner sin verksamhet. Sötebrödsdagarna då riskkapitalet fanns i oändlighet är i och för sig inte över för denna marknadens gullegris, men läget är med ens kärvare.
Vilka vinner på det?
Detta får i sin tur en del positiva effekter för oss användare. Ska en sökmotor överleva måste dess sökresultat nämligen inte bara vara snabba, utan också korrekta och prioriterade på sätt som användarna har nytta av.
Detta är ibland lättare sagt än gjort, vilket alla som har utnyttjat någon sökmotor vet. Söker man efter något ganska allmänt begrepp får man tusentals träffar som ofta är sorterade efter högst märkliga principer. Som användare kan man inte avgöra varför en viss sida får äran av att komma först - det förefaller ofta vara mest av en slump.
Sökmotorlogik...
Tittar man lite närmare på hur många sökmotorer arbetar kan man emellertid hitta en del svaga punkter - svagheter som gör att de blir förhållandevis enkla att lura. Ett vanligt sätt för sökmotorer att rangordna de indexerade sajterna och hemsidorna är att räkna hur många gånger ett visst uttryck förekommer. Söker man efter begrepp som bananer får man sannolikt först se sidor där ordet "bananer" förekommer flest gånger.
Denna metod att rangordna Internets innehåll har hemsidesmakare lärt sig utnyttja till sin fördel. Genom att lägga in ordet "bananer" femhundra gånger får man sökmotorn att tro att en viss sida faktiskt är en ruskigt viktig källa till banankunskap, trots att det kanske i själva verket bara är ett nedrigt försök att pådyvla mänskligheten helt annan information.
Osynliga budskap!
Det som gör saken än mer bedräglig är att man som användare inte behöver se ordet bananer ens en enda av de femhundra gångerna. Rent tekniskt kan man göra texten osynligt till storlek eller färg - ofta båda. Vill man som användare undersöka om en viss sida är belamrad med extrainformation kan man i web-program som Navigator och Internet Explorer välja att se sidans bakomliggande html-kod, vilken tydligt visar om vissa ord förekommer i märklig mängd; prova själva med självmordssekten Heaven's gates sida (titta högt uppe och längst ner på sidan - adress nedan).
Lugn bara lugn
Nu ska man inte låta sig skrämmas eller irriteras alltför mycket av detta. Web-publicister vet att detta är ett bra sätt till billig marknadsföring, och utnyttjar tekniken av den anledningen. Samtidigt vet sökmotor-skaparna att det hotar deras trovärdighet, varför de försöker hitta sätt att täppa till hålen.
Tillvarons gamla välkända katt-och-råtta-lek är med andra ord i full gång, och det skadar inte att vi användare känner till lekens spelregler; det är ju trots allt vi som ska luras :-)
Adresser
http://rankdex.gari.com/ (Ranklink är en sökmotor med ny söklogik som faktiskt ger mycket bra resultat - i alla fall på inte alltför perifera begrepp.)
http://www.btj.se/btj/saburl/saburl.html (Bibliotekstjänsts samling länkar - naturligtvis samlade enligt bibliotekens SAB-system. För den som vill undvika sökmotorer helt och hållet.)
http://www.gp.se/faktared/faktlist.htm (Göteborgs-postens sida, med ämnessorterade tips på bra sajter.)
http://www.pointcom.com/categories/ (Recenserade och utvalda sajter - ett av webbens kvalitetsfilter.)
http://www.mckinley.com/ (Recenserade och utvalda sajter - ett annat av webbens kvalitetsfilter.)
http://www.idg.se/internetguiden (Internetguidens recenserade länkar.)
http://www.sunspot.net/news/special/heavensgatesite/2index.shtml (Heaven's gate - välj att betrakta sidans bakomliggande kod, så får ni se hur sökmotorn betraktar den.)
blog comments powered by Disqus